naar top

Omgaan met stress in tijden van corona

Voelt u zich gespannen, vermoeid, overgevoelig, boos, strijdvaardig, solidair, bezorgd, eenzaam, verward, verdrietig of piekert u veel? Het Rode Kruis Vlaanderen geeft handige tips om hiermee op een gezonde manier om te gaan. Zorg voor de nodige rust en routine en draag zorg voor elkaar.

Het is perfect normaal dat een crisis als deze heel wat gevoelens en gedachten bij u losmaakt. Stress en angst helpen ons normaal gezien om snel in te grijpen bij gevaar, maar nu is het gevaar onzichtbaar en de onzekerheid groot. Hierdoor kan de angst die we nu voelen ook tegen ons werken en zorgen voor extra reacties zoals somberheid, slapeloosheid, hogere hartslag en bloeddruk...

Net daarom is het belangrijk dat we onszelf verzorgen op een manier die gezond is voor lichaam en geest.

Zorg voor rust en routine

  • Volg enkel betrouwbaar nieuws. Maak onderscheid tussen officiële bronnen en geruchten.
  • Erken uw eigen gevoelens en praat erover met iemand die u vertrouwt.
  • Zoek nieuwe manieren om u te ontspannen. Blijf ook thuis bezig met zinvolle activiteiten: koken, tuinieren, lezen...
  • Bouw routine in, elke dag enkele vaste gewoontes zorgen voor rustpunten.

Zorg voor elkaar

  • Contacteer elkaar via telefoon, videogesprekken, Whatsapp... Of nog leuker: schrijf een briefje!
  • Wees extra zorgzaam voor kwetsbare mensen en bied hen een luisterend oor of hulp.

Informatie en vragen

Zoekt u een luisterend oor?

Bron: Rode Kruis Vlaanderen

Gepubliceerd op donderdag 26 maart 2020
Nieuwsoverzicht