naar top
Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Hou uzelf gezond, blijf sporten!

Door de coronacrisis kan u niet meer gaan sporten, maar dat wil niet zeggen dat u nu niet meer kunt sporten. Sport Vlaanderen, wetenschappers en spoedartsen roepen op om zeker te blijven sporten. Ze geven in 10 richtlijnen mee hoe u dat doet. Dit komt uw weerstand ten goede!

Richtlijnen

  1. Als u nu pas begint met sporten of bewegen, bouw dan heel langzaam op.
  2. Beweeg, train of sport, maar doe het kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk.
  3. Doet u normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.
  4. Oefen wanneer het kan in de openlucht (buiten, in de tuin, op de binnenplaats of het balkon, in het bos…).
  5. Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen.
  6. Sport nu bij voorkeur in uw eentje (of beperk u tot uw huisgenoten of 1 niet-huisgenoot).
  7. Komt u tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan 1,5 meter afstand en geef geen high five, handdruk of knuffel.
  8. Doe niets samen in de marge van uw sportactiviteit: ga niet samen met de auto naar de sportactiviteit, kleed u niet samen om enzoverder.
  9. Raak alleen uw eigen materiaal aan: gebruik uw eigen drinkbus en handdoek en ook alleen persoonlijk sportmateriaal.
  10. Sport niet als u ziek bent, ook niet individueel. Onthoud dat u na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als het aantal dagen dat u koorts hebt gehad. Als u bijvoorbeeld 3 dagen koorts hebt gehad, begint u pas op dag 7 na het begin van de koorts weer te sporten.

Sport zonder buiten adem of uitgeput te raken

We leven momenteel in bijzondere tijden. Zo zijn alle recreatieve, sportieve en culturele activiteiten, publiek en privé, ongeacht hun omvang, verboden. Het gaat om een uitdrukkelijk verbod. Dat houdt in dat sportclubs en andere sportorganisaties, maar ook individuele burgers geen sportactiviteiten meer mogen organiseren of faciliteren.

Het betekent echter niet dat mensen niet meer mogen bewegen of sporten. De Nationale Veiligheidsraad geeft aan dat fysieke activiteit toegelaten en zelfs aanbevolen wordt. Intussen zijn heel wat mensen aan het sporten en bewegen.

Wie in contact komt met het virus, moet rekenen op zijn of haar afweersysteem. Hier komt sport en vooral het soort sport dat u doet om de hoek kijken, want de wetenschap leert dat immuniteit samenhangt met fitheid, bewegen en sporten.

Sporten is, voor wie het gewoon is, in het algemeen gunstig voor de afweer. Maar als u pas begint te sporten, of intensief en langdurig sport, komt de immuniteit tijdelijk onder druk te staan en bent u tot twee weken lang vatbaarder voor virale infecties en aandoeningen van de luchtwegen. Dat wilt u niet hebben in tijden van een pandemie met een virus dat de luchtwegen aantast. De boodschap is dat mensen het best matig sportenniet langer dan een uur en zonder buiten adem of uitgeput te raken.

Blijf dus bewegen en sporten, maar laat u niet verleiden om plots intensievere dingen te gaan doen. Als u de 10 richtlijnen volgt, komt dat uw weerstand ten goede en bent u weer wat beter gewapend tegen het coronavirus.

Meer informatie

Op www.blijfsporten.be vindt u nog meer tips om te blijven bewegen en sporten.

Op Youtube staan filmpjes om thuis te sporten zonder fitnesstoestellen.

Gepubliceerd op vrijdag 27 maart 2020
Nieuwsoverzicht