naar top

Opgepast voor phishing

Wekelijks ontvangt de politie van Bertem klachten over oplichters via allerlei kanalen: e-mail, telefoon, sms, sociale media... Oplichters hengelen naar gevoelige informatie om zo uw geld te stelen. Ze werken almaar professioneler. Wees alert en laat u niet vangen!

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij het potentiële slachtoffer wordt benaderd via e-mail, sms, instant messaging, sociale media of telefoon. De oplichter doet zich daarbij voor als iemand anders. Dat kan uw bank, energieleverancier of een technologiebedrijf zijn, maar evenzeer een vriend of familielid.

Het doel is om te “hengelen” (“phishing” in het Engels) naar gevoelige gegevens, zoals persoonlijke informatie, wachtwoorden, bank- of kredietkaartgegevens. Eens hij die gegevens heeft buitgemaakt, krijgt de oplichter vrij spel: hij kan er bijvoorbeeld toegang mee krijgen tot belangrijke accounts van het slachtoffer, zijn geld of identiteit stelen.

Om die informatie te verkrijgen worden verscheidene middelen ingezet. Niet zelden spelen oplichters in op actuele gebeurtenissen, zoals de coronacrisis.

De berichten zien er almaar beter uit. De allereerste vormen van phishing waren soms ronduit amateuristisch geschreven in krakkemikkige taal. Vandaag is dat helemaal anders: de berichten zijn professioneel opgesteld in een verzorgde taal en met bijhorende logo's die amper verschillen van de echte.

Tips om valse berichten te herkennen

  • Is het onverwacht?
    Krijgt u zonder reden een bericht van deze afzender: u kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder
  • Is het dringend?
    Hou uw hoofd koel: kreeg u echt een eerste aanmaning tot betaling? Kent u die 'vriend in nood' wel?
  • Kent u de afzender?
    Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
  • Vindt u de vraag vreemd?
    Een officiële instantie zal u nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
  • Naar waar leidt de link waarop u moet klikken?
    Zweef met uw muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org… en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
    Een voorbeeld:
    Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
    Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en wordt u naar een andere website geleid.
  • Wordt u persoonlijk aangesproken?
    Berichten met algemene en vage aanspreektitels of uw e-mailadres als aanspreking, die wantrouwt u beter.
  • Bevat het bericht veel taalfouten?
    Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
  • Zit het bericht in uw Spam/Junk folder?
    Indien ja, wees extra voorzichtig. U kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
  • Probeert iemand u nieuwsgierig te maken?
    Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over u las ..." of "Bent u dit op deze foto?", maar laat u niet vangen.

Hoe reageert u het beste op phishing?

Als u een e-mail of sms krijgt, is de beste oplossing om er niet op te reageren, het bericht door te sturen naar verdacht@safeonweb.be en vervolgens te verwijderen. Als u een telefoontje krijgt, haak gewoon in. 

Twijfelt u? Uw vrienden kan u bellen, sms'en of een bericht sturen via sociale media. Komt het bericht niet van hen, laat dan zeker weten dat hun account gehackt is. Bij sommige sociale netwerken kan u berichten als 'vals' markeren. Bij organisaties of bedrijven gaat u naar hun site en controleert u of die 'dringende' actie bestaat. Vindt u niets terug, dan kan u ook even bellen.

Bel zeker niet terug naar een onbekend nummer. Heeft u al op een link geklikt, vul de velden niet verder in en breek elke interactie af.

Toch in de val gelopen?

  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer 070 344 344 (0,30 euro/min) om uw kaarten te blokkeren.
  • Neem onmiddellijk contact op met uw bank (via de officiële kanalen).
  • Waarschuw uw vrienden dat u hen een vals bericht hebt doorgestuurd.
  • Als u een wachtwoord hebt doorgegeven, dat u ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Neem ook contact op met de lokale politie.
  • Stuur de frauduleuze e-mail door naar verdacht@safeonweb.be en naar het specifieke e-mailadres voor phishing van uw bank.

Meer info

Leer valse mails herkennen.

Doe de phishingtest en laat u nooit meer vangen.

Gepubliceerd op woensdag 14 oktober 2020
Nieuwsoverzicht
Mobiele telefoon

Openingsuren & contact

Wijkbureel Bertem politiezone Voer en Dijle

adres
Tervuursesteenweg 1783060 Bertem
Tel. tel.
016 55 12 30
e-mail
Pz.vodi.wijk.bertem@police.belgium.eu

Interventieploegen politiezone Voer en Dijle

adres
Oude Nethensebaan 153051 Oud-Heverlee

Centraal onthaal politiezone Voer en Dijle

adres
Markt 73080 Tervuren
Tel. tel.
016 55 13 55
e-mail
Pz.vodi.onthaal@police.belgium.eu

Lees meer artikels over

Deel deze pagina