naar top
Gemeente Bertem

Hoe zit dat met uw coronavoucher?

U had een pakketreis geboekt die vorig jaar geannuleerd werd en ontving tussen 20 maart en 19 juni 2020 een coronavoucher. Die is minimum 1 jaar geldig. Een groot deel van deze vouchers is ondertussen ouder dan 1 jaar. Wat nu? Wat zijn de regels en welke stappen kan u best ondernemen?

De FOD economie geeft u een overzicht in 8 vragen en antwoorden.

Wat zijn coronavouchers?

Bij het uitbreken van de coronacrisis werden de regels rond de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen aangepast. Reisorganisatoren konden de reiziger een tegoedbon, de zogenaamde coronavoucher, verstrekken. Dat kon wanneer de reisorganisator of de reiziger de pakketreisovereenkomst door de coronacrisis opzegde. Zo werd de impact op de reissector beperkt en bleven ook de reizigers niet in de kou staan. U kon de coronavoucher als reiziger niet weigeren.

Wanneer kreeg u een coronavoucher?

Tussen 20 maart en 19 juni 2020 konden reisorganisatoren coronavouchers geven als uw pakketreis geannuleerd werd door de coronacrisis, ongeacht of de reisorganisator of de reiziger annuleerde. De tegoedbon omvat alle bedragen die de reiziger al betaald had aan de reisorganisator. Had een reiziger slechts een voorschot betaald, dan kreeg de tegoedbon de waarde van dat voorschot.
 
Op de voucher moet uitdrukkelijk vermeld staan dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis en er mochten geen kosten in rekening gebracht worden voor het afleveren van de tegoedbon. De voucher heeft een geldigheid van minstens een jaar en mag door de reiziger gebruikt worden bij de reisorganisator waar de pakketreis geboekt werd. Gaat de reisorganisatie failliet, dan is de houder van de coronavoucher zeker van een terugbetaling.

Wat is een pakketreis?

Bij een pakketreis worden minstens twee reisdiensten gecombineerd. Het moet gaan om minstens twee van de volgende diensten:
  • passagiersvervoer
  • accommodatie
  • verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen
  • elke andere toeristische dienst die geen deel uitmaakt van vorige punten en een aanzienlijk deel of essentieel onderdeel van de reis vormt (bijvoorbeeld excursies, verhuur van sportuitrustingen, verhuur van fiets of boot, wellnessbehandelingen, toegangskaarten voor concerten of sportevenementen).
U moet beide reisdiensten bij één verkooppunt kopen of er één eindprijs krijgen. 

Wat is de geldigheidsduur van de coronavoucher?

De reisorganisator kon bij het uitgeven van de coronavoucher zelf kiezen welke vervaldatum hij op de voucher vermeldde. Zij moet minimum 1 jaar geldig zijn, maar er werd geen wettelijke vervaldatum vastgelegd. Staat er geen vervaldatum op uw voucher, dan is hij onbeperkt geldig en kan u hem gerust binnen enkele jaren pas gebruiken. Heeft uw voucher wel een vervaldatum, dan kan u hem wettelijk gezien niet meer gebruiken om een reis te boeken, maar de praktijk toont aan dat de meeste reisorganisatoren dat wel aanvaarden.

Wat als u de coronavoucher niet wil gebruiken voor een nieuwe reis?

De coronavoucher verliest zijn waarde nooit, ook niet na het verstrijken van de geldigheidsduur. U kan altijd een terugbetaling van uw coronavoucher vragen, zodra er een periode van 12 maanden is verstreken sinds de voucher is uitgegeven. De reisorganisator is dan verplicht u binnen zes maanden na uw aanvraag terug te betalen. Dat geldt voor alle coronavouchers die tussen 20 maart 2020 en 19 juni 2020 werden uitgegeven, ongeacht de vermelde geldigheidsduur. Hoe dan ook is uw coronavoucher steeds beschermd als de reisorganisator failliet gaat.

Wat als ik wel al een reis boekte met de voucher?

Boekte u al een reis met uw coronavoucher, dan is het momenteel onzeker of uw reis zal doorgaan. U kan wachten tot de reisorganisator annuleert, maar zodra het vaststaat dat uw reis niet kan doorgaan, kan u ook zelf uw reis kosteloos annuleren. U moet wel kunnen aantonen dat zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de pakketreis. Dat kan bijvoorbeeld een reisverbod zijn. In dat geval hebt u recht op een volledige terugbetaling binnen de 14 dagen. Opgelet: een loutere vrees dat de reis misschien niet kan doorgaan volstaat niet.

Ik aanvaardde een voucher na 20 juni 2020 

Sinds 20 juni bent u als reiziger niet meer verplicht om een voucher te aanvaarden. Werd uw pakketreis na die datum geannuleerd? Dan heeft u recht op een terugbetaling binnen de 14 dagen na annulering. Koos u toch voor een voucher, dan moet u vooraf duidelijk geïnformeerd worden dat de kans bestaat dat u uw geld verliest als de organisator failliet zou gaan. Daarom gebruikt u de voucher best zo snel mogelijk om een nieuwe pakketreis te boeken. Zo bent u beschermd tegen een eventueel faillissement. Kan de reis toch niet doorgaan, dan heeft u binnen de 14 dagen recht op een terugbetaling.

Ik heb geen voucher of pakketreis, maar mijn vlucht of hotel werd geannuleerd omwille van het coronavirus

Boekte u enkel een “losse” vlucht en werd die geannuleerd vanwege de luchtvaartmaatschappij, dan heeft u in principe recht op terugbetaling of een ticket voor een andere vlucht, wat de reden van de annulering ook is. Boekte u een hotelkamer, vakantiewoning of huurauto en werd die geannuleerd door het coronavirus, dan moet u de annuleringsvoorwaarden van uw contract raadplegen. Is er in de overeenkomst niets opgenomen en ontvangt u geen terugbetaling, dan kan u proberen om tot een minnelijke oplossing te komen. Lukt dit niet en boekte u bij een Belgische professioneel, dan kan u terecht bij de Consumentenombudsdienst om te bemiddelen. Komt u niet tot een minnelijke oplossing, dan kunnen enkel de hoven en rechtbanken hierover beslissen.
 
Gepubliceerd op dinsdag 04 mei 2021
Nieuwsoverzicht