naar top
Gemeente Bertem

Het Covid Safe Ticket en ik

Een van de maatregelen om de herfstgolf in te dijken is de brede invoer van het Covid Safe Ticket (CST). Maar hoe krijg ik mijn CST in handen?

Wie komt in aan­mer­king voor een Covid Safe Tic­ket?

Iedereen ouder dan 12 jaar (geboortejaar 2009) kan een CST aanvragen. Kinderen jonger dan 12 mogen zonder bijkomende controle het evenement betreden.

U krijgt een geldig Covid Safe Ticket in een van de volgende situaties:

  • U bent in het bezit van een vaccinatiecertificaat: u bent meer dan 2 weken volledig ingeënt;
  • U hebt een herstelcertificaat van minder dan 6 maanden;
  • U hebt een PCR-test laten afnemen, met een negatief resultaat: geldigheid = dag van de test plus 2 dagen;
  • U hebt een snelle antigeentest laten afnemen door medisch geschoold personeel, met een negatief resultaat: geldigheid = dag van test plus 1 dag.

Waar kan ik het Co­vid Safe Tic­ket aan­vra­gen?

Het CST gebruikt dezelfde QR-code als het Europees coronacertificaat. Deze codes zijn identiek. Er is dus geen aparte aanvraagmethode of -prodecure voor het CST. Indien u reeds beschikt over dit certificaat, hoeft u dus geen bijkomend document aan te vragen.
  • Het CST/certificaat is digitaal opvraagbaar via de CovidSafeBE-app (mobiele app) en op websites zoals Mijn Burgerprofielmijngezondheid.be of MyHealthViewer. Om certificaten digitaal op te vragen hebt u ofwel uw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (bijvoorbeeld itsme).
  • Personen zonder Belgische eID maar met BIS-nummer kunnen ook hun digitale sleutels activeren en aanmelden. Ook aanmelden via eIDAS (nieuwe Europese aanmeldmethode) is mogelijk voor personen zonder Belgische eID waarvan het thuisland aangesloten is bij eIDAS (momenteel gaat het over Tsuchië, Duitsland, Estland, Spanu, Kroatië, Italië, Luxemburg, Letland, Portugal en Slowakiu).
  • Het CST/certificaat voor vaccinatie kunt u op vraag per post toegestuurd krijgen. U moet dan wel rekening houden met een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. U contacteert hiervoor de Helpdesk van de regio waar u gevaccineerd werd. Voor Vlaanderen is dat 078 78 78 50 (9 tot 19u op weekdagen). Alle types certificaten kunnen door de Helpdesk ook verstuurd worden naar uw eBox, deze moet dan wel geactiveerd zijn.

Dringend papieren Covid Safe Ticket nodig?

Hebt u dringend een papieren Covid Safe Ticket nodig en kan u thuis niet printen? Kom dan langs het onthaal van het gemeentehuis. Opgelet: hiervoor hebt u uw identiteitskaart én de PIN-code van uw identiteitskaart nodig! Weet u die niet meer? Dan moet u aan de onthaal een nieuwe PIN-code aanvragen. Dit duurt twee weken. Als u uw PUK-code nog weet, kan u uw PIN-code ter plaatse laten aanpassen.

Hoe wordt het Co­vid Safe Tic­ket ge­con­tro­leerd?

Het scannen van het CST gebeurt via de COVIDscanBE-applicatie die u gratis kunt downloaden.

Het CST is persoonlijk: de organisator moet ook de identiteit van de eigenaar controleren. De controles van het CST en de identiteit moeten gebeuren door:

  • de personen die instaan voor de toegangscontrole van het evenement. Dat kunnen ook stewards zijn voor zover ze instaan voor de toegangscontrole;
  • het personeel van een bewakingsonderneming of interne bewakingsdienst.

Bij het scannen van uw certificaat moet u ook een identiteitsbewijs kunnen voorleggen. Zo kan de organisator controleren of het CST dat u toont van u persoonlijk is. Dat bewijs moet een identiteitsdocument zijn. Een rijbewijs mag ook.

Bij het scannen van uw CST op een evenement worden geen gezondheidsgegevens gedeeld met de organisator of bewakingsfirma. Zij krijgen enkel uw naam, voornaam en geboortedatum te zien, en of het certificaat voldoet aan de vereisten om binnen te mogen (bv. of het nog geldig is).

Meer in­for­ma­tie

Voor meer informatie over het Covid Safe Ticket:
Gepubliceerd op vrijdag 29 oktober 2021
Nieuwsoverzicht