Bertemboswandeling

• 7,2 km lang
  • grotendeels over bos- en veldwegen
  • bewegwijzerd met witte zeshoekige borden
  • vertrek op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 187
  • Wie met het openbaar vervoer komt, maakt gebruik van buslijnen 351 en 358 (stopplaats Veltem-Beisem) of lijnen 315, 316 en 317 met stopplaats in Bertem.
  • Voor groepen wandelaars zijn er twee grote parkings. Een ligt in de dorpskom. De ander langs de Tervuursesteenweg, links van het gemeentehuis, ter hoogte van de verkeerslichten. Aan de Oude Bertembosstraat is er ook nog een kleine parking op 50 meter van de wandeling.

De wandeling

Uiteraard kan u overal aanpikken op het wandelparcours. Maar ons vertrekpunt ligt op het kruispunt van de Bosstraat en de Vernagelstraat. U neemt de Vernagelstraat. Al vlug wandelt u door een schilderachtige holle weg waar in het vroege voorjaar bosanemonen bloeien. Wanneer u de holle weg uitkomt, heeft u een pittoresk uitzicht over een droge vallei. Na ongeveer 450 meter slaat u links af. U wandelt nog even tussen de akkers om aan de oostrand van het Eikenbos uit te komen. Het eikenbos bestaat echter niet alleen uit aanplantingen van eik. De jongste jaren wordt steeds meer beuk aangeplant. U wandelt ongeveer 350 meter op de brede, verharde weg door een kathedraalbos van beuken, tot aan de open plaats waar u links afslaat. Rechts van u ziet u de schotelantennes van Eurocontrol, die gebouwd zijn in 1985. Let op de moderne architectuur. De radar zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen opstijgen en landen op de luchthaven van Zaventem. Ze kan alle luchtverkeer binnen een straal van 260 km en tot op een hoogte van meer dan 20 km opsporen. Mocht deze radar het laten afweten, dan wordt zijn functie overgenomen door een verderop gebouwde tweede mast.

Bij het eerstvolgende wegenkruispunt slaat u linksaf. Opnieuw komen we in een holle weg. Dit is de Oude Baan, ooit een verbindingsweg tussen Kortenberg en Heverlee. Op het einde ervan bevindt zich een woonwijk, maar door de flanken van de weg blijft die enigzins voor ons oog verborgen. U steekt de Bosstraat over en volgt verder rechtdoor de Oude Baan. Beide kanten zijn afgezoomd met huizen. Na 250 meter verlaat u deze straat, sla links de Nieuwstraat in om onmiddellijk daarna schuinrechts de Weygenstraat te nemen. Voor u ontvouwt zich een breed landschap van akkers en weiden dat in het noorden afgesloten is door het Bertembos. Hier krijgt u ook een zicht op het natuurgebied De Koeheide. U volgt de weg door het valleitje en neemt bij de eerstvolgende wegsplitsing schuinrechts en komt dan aan de zuidrand van het bos. Al wandelend langs de bosrand wordt de weg even verder hol. Bij het kruispunt slaat u links het bos in. Ooit vormde dit bos een geheel met het Eikenbos. Het middenste gedeelte ervan, aan weerszijden van de Bosstraat, werd gerooid ten behoeve van de landbouw en de veeteelt.

Over een afstand van zo'n 150 meter blijft u de kronkelende hoofdweg volgen tot in een valleitje. Daar wandelt u bij een Y-wegsplitsing rechtdoor. De bomen in de omliggende percelen werden gehakt en vervangen door jonge aanplantingen. Linde, zoete kers, notelaar en es werden hier aangeplant. U klimt uit het valleitje om aan de oostrand van het bos te komen. Een gedeelte van het bos, gelegen op het grondgebied van Winksele, werd hier verkaveld voor woningbouw. Van die villawijk zal u niet zoveel merken, want u neemt hier links. Door een gemengd bos van naaldhout , eik, beuk, tamme kastanje, esdoorn en berk, wandelt u naar een oud boswachtershuis en een houten jachtchalet. U blijft hier rechtdoor wandelen. Dit is één van de hoogste punten van Bertem ongeveer 92,5 meter boven de zeespiegel en het bleek ook een ideale plek voor de bouw van een watertoren van 32 meter hoog. Hij voorziet de hoogstgelegen delen van de omliggende gemeenten van water en heeft een opslagvermogen van 750 m³.

Aan de westrand van het bos gekomen, slaat u rechtsaf. Met rechts van u het bos en links een weidelandschap, daalt u de helling af en kom je zo'n 35 meter lager aan de Bosstraat. U volgt de Bosstraat linksaf en wandelt naar de Bertemboshoeve, die ook bekend is als het Augustijnerhof.

De ruime vierkantshoeve hoeve dateert uit de achttiende eeuw en is gebouwd door de Augustijnenpriorij van Terbank. De oprichting ervan ging gepaard met de rooiing van een groot stuk bos. De Augustijnenpriorij van Terbank, in 1203 gesticht door de Brabantse hertog Hendrik I in het nabije Heverlee, had talrijke bezittingen in Bertem. In 1564 telde ze hier maar liefst 86 landbouwgronden.

In de omgeving van de Augustijnerhoeve ontstond een gehucht met enkele huizen. Via de Oude Bertembosstraat, door deze woonkern, en vervolgens via de Bosstraat, bereikt u het eindpunt van de wandeling.

Zoals het in Vlaanderen hoort, vindt u in de oude dorpskern van Bertem ook wel iets leuks om te eten of te drinken.

Bertemboswandeling

Openingsuren & contact

Evenementenloket

Wie werkt op deze dienst?