Seniorenwandeling Bertem

Praktisch

• De wandeling loopt over verharde en onverharde wegen (met op regelmatige afstand een rustbank). Geoefende wandelaars kunnen de wandeling uitbreiden met twee lussen.
  • Afstand basiswandeling: 4 km
  • Afstand lus naar uitzichtpunt De Hoef: 1 km
  • Afstand lus naar Bertembos: 3,2 km

Vertrekpunt en parkeergelegenheid

• Gemeenteplein Bertem

De wandeling

Het vertrek is voorzien aan het Gemeenteplein. U steekt de Dottermansstraat over en wandelt de Vossenstraat in. Tegenover de poort van De Pastorij steekt u schuinlinks over en volgt u het kleine wandelpad langs De Voer voorbij ‘Ons Huis’. Neem het bruggetje, links ziet u de moderne kapel van O.L.Vrouw van Troost, steek de Dorpstraat over en volg de Groenendaallaan.

Hier hebt u een mooi zicht op de Sint-Pieterskerk. Blijf de Groenendaallaan volgen tot voorbij het Hof van Bertie (boerderij Peeters). Neem links het wegje naar de Sint-Pieterskerk tot aan de voorzijde van de kerk. Hier wandelt u naar rechts tot ‘aan de monumenten van de overleden soldaten in de twee wereldoorlogen‘. Wandel naar links tot aan het kerkpad achter de kerk en volg het kerkpad naar rechts tot aan de Egenhovenstraat. Vervolgens wandelt u rechtdoor langs de oude kloostermuur met op uw rechterkant het WZC Sint-Bernardus en het LDC De Blankaart met cafetaria.

Extra lus naar uitzichtpunt De Hoef

Aan het kruispunt van de Egenhovenstraat met de Paardenstraat en het kapelletje van het klooster neemt u rechts. Net voorbij de school De Waaier (aan uw rechterkant) neemt u links omhoog en volgt u deze weg tot het uitkijkpunt De Hoef. De Paardenstraat gaat over in de Rotspoelwegel. Daal via de Rotspoelwegel die overgaat in een holle weg af tot aan het kruispunt met de Egenhovenstraat. Op uw rechterkant ziet u het Hendrickxkapelletje van de heilige Wivina. Steek de Egenhovenstraat over en wandel via de Rotspoelstraat naar beneden tot aan De Dorpstraat. Op uw rechterkant komt u de Hendrickxhoeve tegen.

U volgt de Egenhovenstraat tot aan het kruispunt met de Rotspoelstraat en het Hendrickxkapelletje van de heilige Wivina. Aan dit kruispunt neemt u links en wandelt u voorbij de Hendrickxhoeve tot aan de Dorpstraat. Steek de Dorpstraat over en volg links het voetpad tot aan het Voerwegje. Volg het Voerwegje naar rechts tot aan De Voer met op uw rechterkant de vroegere watermolen. Enkel het sluiswerk blijft nog over van de oude graanwatermolen. Neem links en wandel tot aan het brugje. Steek het brugje over en wandel naar rechts via de Sint-Franciscusberg. Op uw rechterkant ziet u de andere zijde van de watermolen en de vroegere maalderij. Wandel verder tot aan de Dorpstraat en volg de bocht links mee richting Dalem. U komt voorbij de vroegere Brouwerij Delvaux – wasserij Peluc en vervolgens aan het kruispunt van de Jozef-Ginisstraat en de Ferdinand Van Laerstraat.

Hier neemt u links de Jozef-Ginisstraat en volgt deze tot aan de Tervuursesteenweg. U steekt de Tervuursesteenweg over en volgt de Gebr. Jourandstraat tot aan de Oude Baan. Hier bevindt u zich in “De Put” waar zich rechts natuurgebied de Koeheide en de Brem situeren.

Wandel naar links en blijf de Oude Baan volgen tot aan het kruispunt met de Weygenstraat. Op deze baan was er vroeger de buurtwinkel van Magda en café D’aa Boan.

Extra lus naar Bertembos

Op het kruispunt van de Oude Baan met de Weygenstraat wandelt u naar rechts en iets verder in de straat terug naar rechts – de Weygenstraat blijven volgen. Aan uw rechterkant hebt u een mooi zicht op natuurgebied De Koeheide. Wandel tot aan de Armenlosweg, volg links naar boven de klim tot op het hoogste punt. Volg het pad door het bos tot aan de grote dreef. Aan het boswachtershuis neemt u links en volgt u de grote dreef (u komt voorbij de watertoren) tot aan de Nieuwstraat. Volg de Nieuwstraat naar links en wandel naar beneden tot aan de Oude Baan. Steek de Weygenstraat over.

Neem links de Weygenstraat tot aan het kruispunt met de Tervuursesteenweg. Wandel naar rechts, steek de Bosstraat over voorbij het gemeentehuis en Sociaal huis tot aan de verkeerslichten. Steek de Tervuursesteenweg over en daal de Dottermansstraat af  (voorbij de vroegere buurtwinkel Pa Vos) tot aan het Gemeenteplein.