Raffelbergwandeling

• 8,3 km
  • vertrek aan de kerk van Leefdaal
  • parkeren op het Gemeenteplein in Leefdaal

De wandeling

U volgt de dreef achter de kerk een honderdtal meter in noordoostelijke richting, in de richting van het Kasteel. U steekt het brugje over de Voer over en gaat dan naar links. Nu wandelt u ongeveer 1 km langs de Voer, stroomopwaarts, richting Tervuren. De meeste kruidachtige planten, struiken en bomen die u hier aantreft zijn vochtminnend. U ziet de wilg, de zwarte els, de es, de populier, de inlandse vogelkers... Logisch, want u stapt dan ook door de bodem van een vallei. De Voer bevindt zich hier op ongeveer een vijftigtal meter boven zeeniveau.

Vervolgens steekt u eerst de Mezenstraat en dan de Blankaart over. Na deze laatste volgt u nog altijd de Voer tot aan een brugje. Hier neemt u links, Lange Gracht. U steekt de Dorpstraat over en volgt de Kleine Zavelberg tot aan het begin van een betonbaan die schuin rechts vertrekt. Nu verlaat u de eigenlijke valleibodem en begint de klim naar het hoger liggend plateau. U volgt deze betonbaan. Helemaal vooraan staat een onbewoonde hoeve. In het uilegat ziet u vaak een steenuil een uiltje vangen. De weg begint nu zachtjes te klimmen. Eigenlijk wandelt u nu door een holle weg waar de wegbedekking sinds '84 drastisch met beton werd opgeknapt.

Eens u boven op het plateau bent, ligt de weg ongeveer 40 meter hoger dan de Voer. U hebt hier een prachtig vergezicht. Bij helder weer kan u zelfs makkelijk tot Brussel kijken. Nadat u ongeveer 2 km dezelfde betonweg hebt gevolgd, komt u aan de hoeve Raffelberg. Die was vroeger nog eigendom van de abdij van Affligem. Aan de hoeve volgt u de weg links en na 500 meter ziet u de hoeve Tersaart. In de weide, links van de weg, ziet u hier nog een drinkpoel voor het vee. Zulke vochtige plaatsen in een weiland zijn van zeer groot nut voor de natuur. Aan de inrijweg tot de hoeve blijft u links het pad langs de weide volgen. Rechts van de weg bevindt zich nog een tamelijk groot bos, het Tersaartbos. Na ongeveer 1 km komt u aan een kruispunt met de Brede Weg. Hier gaat u naar links. Na een klein lorkenbosje neemt u rechts en blijft u op diezelfde weg. Wanneer deze naar Leefdaal begint af te dalen, moet u vooral aandacht schenken aan de verschillende vegetatie op de linker- en de rechterberm. Eens u terug aan het kruispunt nabij de verlaten hoeve bent, die u al bent voorbij gewandeld, kan u natuurlijk het dorp langs dezelfde weg terug bereiken. Maar u kan hier ook rechts de Nollekensweg nemen. Na een tijdje op deze weg merkt u de kerktoren van Leefdaal op, die u terug naar uw eindpunt gidst.