Financiën en facilitair beheer
De financieel directeur heeft de leiding over het facilitair beheer, de juridische ondersteuning, de boekhouding en de investeringsprojecten.
De medewerkers van de financiële dienst
- maken bestelbons op
- boeken binnenkomende facturen
- maken het gemeentebudget en het financieel meerjarenplan op
- maken de budgetwijziging op
- stellen de gemeentelijke belastingreglementen en retributiereglementen op
- maken de belastingkohieren aan
- behandelen de bezwaarschriften inzake gemeentebelastingen
U kan bij ons inlichtingen inwinnen als u twijfelt aan de juistheid van de belastingtarieven of van bepaalde gegevens. Bezwaar tegen belastingen moet ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen en binnen de drie maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Facilitair beheer
Deze dienst is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeentelijke gebouwen vanaf de voorlopige oplevering.
Juridische ondersteuning
De juridisch adviseur zorgt voor de juridische ondersteuning. Hij zorgt voor de verzekeringsdossiers (beheer polissen en aangiften) en de juridische aspecten van het zakelijk patrimoniumbeheer. Die juridische aspecten hebben betrekking op contracten, akten, verkoopovereenkomsten, terbeschikkingstellingsovereenkomsten, retributiereglementen, verkoopdossiers... in verband met huur en verhuur, koop en verkoop, concessies, terbeschikkingstelling, jacht, pacht… Daarnaast is hij samen met een medewerker van de dienst omgeving verantwoordelijk voor de administratieve taken inzake inname openbaar domein.
Investeringsprojecten
De verantwoordelijke investeringsprojecten legt zich toe op de planning, organisatie en opvolging van grote investeringsprojecten.
A tot Z
- Aanvullende belasting op de personenbelasting: 7,50 %
- Belasting op verspreiding van reclamedrukwerk
- Belastingreglement op aanplakborden bestemd voor reclame
- Belastingreglement op de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten en de inzameling op het recyclagepark
- Belastingreglement op de plaatsing van kermiskramen
- Belastingreglement op leegstand
- Belastingreglement op opslagplaatsen schroot en oude voertuigen
- Belastingreglement op permanente dancings
- Belastingreglement op tweede verblijven
- Belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen
- Documentatie bij de jaarrekening 2023 (pdf)
- Een AED-toestel in elke deelgemeente
- Gebruikersreglement bibliotheek
- Gebruiksovereenkomst Chirolokalen Bertem (pdf)
- Gebruiksovereenkomst Chirolokalen Korbeek-Dijle (pdf)
- Gebruiksovereenkomst Jeugdhuis Bertem (pdf)
- Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing: 661 opcentiemen
- Jaarrekening 2021 (pdf)
- Jaarrekening 2022 (datum van publicatie 05/07/2023) (pdf)
- Jaarrekening gemeente 2019 (pdf)
- Jaarrekening lokaal bestuur 2020 (pdf)
- Jaarrekening lokaal bestuur 2020 - Documentatie (pdf)
- Jaarrekening OCMW 2019 (pdf)
- Opcentiemen op de provinciale belastingen op motorrijwielen, pleziervaartuigen en plezierbootjes: 10 opcentiemen (pdf)
- Plaatsen en onderhouden van bewegwijzering voor derden
- Premie herbruikbare luiers
- Retributiereglement (gebruiksreglement) op de gemeentelijke uitleenmaterialen
- Retributiereglement inzameling asbest aan huis
- Retributiereglement naam- en afdekplaten begraafplaatsen
- Retributiereglement op de afgifte van conformiteitsattesten
- Retributiereglement op de buitenschoolse kinderopvang (pdf)
- Retributiereglement op de deelname aan activiteiten van de bibliotheek
- Retributiereglement op de deelname aan de trektochten
- Retributiereglement op de deelname aan kungfu activiteiten
- Retributiereglement op de deelname aan tai chi activiteiten
- Retributiereglement op de inname van het openbaar domein
- Retributiereglement op de voornaamswijziging
- Retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken en prestaties
- Retributiereglement op het gebruik van het kopieertoestel in het gemeentehuis
- Retributiereglement op meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningendecreet en het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten
- Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
- Retributiereglement UiTPAS Druivenstreek
- Retributiereglement uitvoering van werken ten laste van derden
- Retributiereglement verkoop van maaltijden en dranken in de gemeentescholen
- Tussenkomst in retributie rijbewijs voor personen met een fysieke of geestelijke beperking
- Verhuur gemeentelijk uitleenmateriaal
- Verhuur gemeentelijke zalen
- Verhuur niet-gemeentelijke zalen